dinsdag 30 juli 2013

Juli 2013 Jutland fietsroute en Oostzee fietsroute

We willen twee weken fietsen, 't liefst vanuit Nederland en makkelijk weer terug kunnen met het openbaar vervoer op elk moment.
Door eerdere wijziging van plannen voor een andere vakantie hadden we het boekje van de Jutland fietsroute al in huis. Die start in Emmen.
Een praktische keus die snel gemaakt was.
De Jutland fietsroute eindigt in Skagen, maar dat hoefde niet ons eindpunt te zijn, daarom nemen we ook nog het boekje van de Oostzee fietsroute mee.

Voor in Denemarken nemen we ook het boekje Overnatning i det fri mee, om kleinschalige overnachtingsadressen te kunnen vinden, hoewel het boekje van de Jutland fietsroute er ook al veel aangeeft.

Vrijdags na werktijd zijn we in de trein gestapt en naar Emmen gereden. Vanaf Emmen zijn we gaan fietsen. (km 0)
Een vrouw die dagelijks daar fietst vroeg: "Ik zie altijd mensen hier fietsen met bepakte fietsen, waarom is dat?"
"Omdat de Jutland fietsroute hier begint, de fietsroute naar Skagen in Denemarken."
"Dus jullie fietsen helemaal naar Denemarken???"
"Ja, dat vinden we leuk. Maar of we helemaal naar Skagen fietsen weten we nog niet, we hebben geen plan, alleen twee routeboekjes."
En dat allemaal voor het rode licht. Mevrouw blij, omdat ze eíndelijk wist wat al die bepakte fietsers in Emmen doen. En wij blij, omdat we echt het gevoel kregen dat we op weg waren.

Hieronder staat ons reisverslag



Dag 1: Na een lekker fietstochtje van ca. 25 km zetten we de tent op bij camping Roelage. Fijn kleinschalig, heerlijk rustig, goede douches en we krijgen twee tuinstoeltjes te leen.

Dag 2: Het is mooi fietsen door de voormalige veenkolonie Laudermarke. Het is prachtig weer.
Al gauw zien we windmolens opdoemen en dat kan eigenlijk maar één ding betekenen: we gaan al bijna de grens over. Het bruggetje over de sloot over en we staan in Duitsland.


Het is onze eerste 'echte' fietsdag, we schieten lekker op. Het is minder eentonig fietsen dan verwacht. Behoefte om af te stappen en foto's te maken, hebben we nog niet. We vermaken ons prima met om ons heen kijken en fietsen. We stoppen alleen voor wat eten en drinken.
Na Kluse rijden we een stuk langs de noordelijke lus van de magneet zweefbaan. Deze wordt niet meer gebruikt en is nogal lelijk.



Tollhus up'n Wurnbarg, een tolhuis uit 1758.
We zijn toe aan een pauze. Voor het tolhuis staat een bankje èn het is een leuk plekje.




De dag eindigen we op een niet erg interessante camping in Westerstede ca. 4 km vanaf de route (96,1 km gefietst), maar waar de douche fatsoenlijk is en we aardige mensen tegenkomen.
Ook een man die van de Noordkaap naar Nederland fietst in plaats van de route van Nederland naar de Noordkaap.
Maar eindpunt Noordkaap houden we in onze gedachten. Voor een andere keer. 
Wat een groot pluspunt van deze camping is, is het nabijgelegen restaurant waar we beide een heerlijke pizza en bier nuttigen! Smaakt goed, na best een lange fietsdag.
Eigenlijk zouden we vandaag niet zo lang fietsen. Onder het motto 'we beginnen rustig', hadden we bij km 80 (in het routeboekje, voor ons na ca. 60 km) willen stoppen, maar we voelden ons toen nog niet moe genoeg.

Dag 3: Vanaf de camping in Westerstede fietsen we eerst weer terug naar de route, terug naar de rust. Het enige verkeer waarmee we dan de route delen, is het landbouwverkeer. Heerlijk rustig.

De kwaliteit van de wegen is wisselend. Lappendekens van asfalt, hobbelige klinkerwegen, maar ook strak asfalt.
We gaan vandaag de Weser over, met een veerboot. Lang hoeven we niet te wachten, elke 20-30 minuten is er een afvaart. De Weser is niet zo breed, de afvaart gaat vlot.
De Weser is tevens het eindpunt van het eerste traject Ems- en Ammerland: Emmen - Weser 157 km. We beginnen weer bij 0 km

De nacht brengen we door op camping Silbersee bij Wehdel, dicht bij Lohe (88.6 km gefietst).
Het was even zoeken en als we het terrein oprijden vinden we het een beetje vreemde camping.
In de eerste instantie zien we vooral een hoop stacaravans met hekjes er omheen en dan de rommelige variant, verderop zien we op een veldje twee fietsers.
Een echte receptie is er niet, maar we horen waar we mogen staan en we krijgen zo'n sleutelhanger waarmee we in het sanitairgebouw kunnen. Tot onze grote verbazing hoeven we niets te betalen. ",omdat dit het laatste seizoen van de camping is".
Dus in 2014 geen camping Silbersee meer.

Dag 4:
We  moeten richting Armstorf. Eh....
Toch makkelijk een routebeschrijving, want er staat een pijl naar links. We komen er wel.


Osten ligt aan de rivier de Oste. Daar zien we deze leuke brug: Technisches Baudenkmal (1909), een stalen zweefbrug. Wij nemen de gewone brug.


De Elbe!
We komen aan bij de Elbefähre die ons straks de Elbe over zal brengen.
Leuk! Een half uurtje op de veerboot. De Elbe is een maatje groter dan de Weser. Op het water is het lekker verkoelend en ze verkopen ijskoude cola. Wij zijn warm en dorstig, dit is een welkome pauze.


Het uitzicht is niet heel spectaculair, het ligt eraan welke kant je opkijkt of het mooi is, maar wij vinden het leuk zo'n oversteek.

 
Na de Elbefähre eindigt ook traject 2 Marsch und Moor: Weser - Elbe 100 km en begint traject 3: Schleswig - Holsten: Glückstadt - Schleswig  106 km.
Wij kiezen ervoor de 1,5 km naar Glückstadt te fietsen om het even te bekijken. En een bakker te vinden.
Glückstadt ziet er leuk uit. On-Duits. In het boekje lezen we dat het stadje in 1617 is gebouwd als grensvesting door de Deense koning Christian IV. De Deense grens liep tot de Elbe. Hij riep daarbij de hulp in van Nederlandse water- en stedenbouwkundigen uit de Nederlanden.
Ah, vandaar!


Glückstadt ziet er gezellig uit, maar wij hebben meer zin om voor onze tent te hangen dan door de stad te blijven.
Daarom fietsen we via een andere route Glückstadt weer uit (zien we toch nog wat meer van het stadje), weer 1,5 km naar de Elbefähre alwaar we het volgend traject van de route oppakken.
De route begint langs de dijk vrij rechttoe-rechtaan, maar wat verderop gaan we bij de Elbe vandaan en slingeren we langs de rivier de Stör, achter de dijk.

In Kleinwisch  zetten we de tent op bij een manege, op een beschut weitje. Een heerlijk rustig plekje om te slapen. We zijn en blijven de enige gasten hier. Het is vooral een adresje voor niet gemotoriseerde reizigers. Prima.
88,9 km gefietst.
 
 Dag 5: Bij Heiligenstedten steken we het riviertje de Stör over.


Tot ons plezier verkopen ze hier ook Singoalla koekjes. Vooral erg lekker bij wandel- en fietstochten. We hebben ze in Zweden ook vaker gekocht in allerlei smaakjes.

 Een oude stenen wegwijzer op de afslag. We fietsen al ongeveer 10 km op de historische Ochsenweg.

Het Nord-Ostsee Kanal steken we over met een veerpont bij Oldenbüttel


De veerpont bij Oldenbüttel vaart weer terug naar de kant waar we vandaan kwamen.


 Het fietspad langs het kanaal vanaf de veer van Oldenbüttel


Pauze en bootjes kijken. We fietsen uit te wind en het is warm!
Na een kleine drie km is er een camping die we bedacht hadden te gaan nemen, maar we hebben zin om nog door te fietsen.
Uiteindelijk eindigen we in Hohn  waar geen camping is en de volgende pas weer bij Haithabu, maar in Hohn is wel een hotelletje: Zum Doppeleiche. Aan de route. En ze hebben plek! Schoon, niet duur, lekker eten en drinken, goede douche en goed bed. We hebben 73,4 km gefietst.

 
Dag 6: Na een goede nacht en een prima ontbijtje in het hotel zitten we op tijd op de fiets. De eerste stop is in Haithabu. Een vikingvesting uit 800. Nagebouwd uiteraard.
Het zwijn is niet echt, kinderen kunnen erop schieten met pijl en boog.

 Haithabu

 Zicht op Haithabu vanaf de steiger

 De hele steiger is van hout.




Haithabu is het eindpunt van traject 3, traject 4 Ochsenweg: Schleswig - Jels 132 km begint hier.

 Schleswig

We besloten vanmorgen eigenlijk al dat we Denemarken wilden halen. Rond Flensburg en tussen Flensburg en Padborg is het even wat minder leuk, dus wilden we Padborg voorbij. Het was even doortrekken na Flensburg tot we ook Padborg voorbij waren, maar de moeite waard. En het moest toch, dan liever vandaag.
We overnachten meteen op een plekje uit 'Overnatning i det fri', hoewel deze ook in het boekje vermeld staat. Het is een natuurkampeerplaatsje met een kraan, droogtoilet en een vuurplaats.
Het laatste stukje om er te komen was wel even vreemd. Je rijdt namelijk eerst over het terrein van een voormalig interneringskamp van de Duitsers uit 1944, Frøslevlejren. Het stond al in het boekje vermeld, maar met enige historische kennis weet je het ook direct. Ookal heeft het terrein al jaren een andere functie (musea, exposities, etc.) en ligt het er keurig bij, het voelt enigszins beklemmend.
Dat gevoel was wel direct over toen we aan de andere kant het bos inreden en de kampeerplek vonden.
90,4 km gefietst



Avondzon


Dag 7: Gejlå Bro (km 60,5) over de Gejl Å uit ca. 1780.




Gejl Å


 Gejlå Bro


Vandaag fietsen we door tot Vojens , een weinig inspirerende plaats, maar met camping en wasmachine. En goede douche. Heel lekker, want gisteren hadden we er geen. Er is een ruime keuken met zitruimte en is verwarmd. Wij en de andere fietsers zijn er blij mee, zo is de was morgenochtend al droog!
66,7 km gefietst.


Dag 8: We vinden het tijd voor een rustdag, maar Vojens is een erg saaie plek. Daarnaast hebben we zin in de Deense eilanden. We willen de Jutland fietsroute verlaten (tot ziens) en de Oostzee fietsroute oppakken. Daarom fietsen we ongeveer 20 km naar Haderslev.  Rustdag, 20 km is een eitje. En Haderslev is best een leuk stadje. We vinden een leuke route en ook zo zonder routeboekje kom je nog wat interessants tegen.



Na onze pauze fietsen we weer door, langs het meer, Haderslev Dam, Haderslev is al heel dichtbij.


 
Haderslev. We zetten de tent op bij de Danhostel, daar is een camping bij. De tuin van het hostel was aanlokkelijker dan de camping, maar het bleek dat we daar niet mochten kamperen. Jammer. Dan maar de camping. 19,3 km gefietst.
Aangezien de camping op loopafstand van het centrum ligt, gaan we daarheen. Het is lekker om even een stukje te lopen na al dat fietsen van de afgelopen dagen.


Manon was in 2001 al heel kort in Haderslev geweest, maar het zag er leuker uit dan ze herinnerde. We hebben ook mazzel met het weer. Nog steeds stralend zomerweer, veel beter dan waar we op rekenden.

Na ons stadswandelingetje ontdekken we een pizzarestaurant en 't is lunchtijd en we hebben een trek. Pizza! Na de pizza kunnen we er weer tegen, slenteren we nog wat naar de stad en brengen de rest van de middag en avond languit op het gras voor de tent door. Boek erbij. Het is tenslotte een rustdag?!


Dag 9: Denemarken grossiert ook aardig in de molens. We hebben er al heel wat gezien. Maar die toeristische molens van Kinderdijk in Nederland nog nooit... Dit is Sillerup Mølle.


We eindigen de dag op Fyn op een camping in Middelfart, ruim 74,6 km gefietst. Een dure camping, we vallen met ons kleine tentje in het tweede tarief (!) en het plekje valt ons tegen, waarop Jop informeert wat een huisje kost...
 Nauwelijks meer, dus we laten de tent in de tas.
Wat zo leuk -en lekker- is aan Denemarken: de stalletjes langs de weg. Met aardbeien, kersen, frambozen, verse doperwten, verse aardappels, echte appelsap, etc. Wij eten vandaag:


Heerlijke aardbeien...



En verse doperwten. Lekker!!!


Dag 10: Vanaf Middelfart volgen de variant over Noord Fyn. Er staat flink wat wind en het graan wuift zo mooi in de wind. Dit is nog voor Strib.


Bijna bij Strib




We waren van plan naar Bogense te fietsen, maar dat was toch echt veel te dichtbij, maar ruim 40 km, daarom fietsen we nog even door. We zagen in ons boekje dat er bij Hasmark strand nog een camping is. Van de route af, dat wel, maar het zou de dagafstand op zo'n 70 km brengen, dus nog prima. Zeker met de benen van vandaag!



Herregård Gyldensteen

 
Poortgebouw van Herregård Gyldensteen

De camping bij Hasmark blijkt een enge grote themacamping te zijn!
Dus we fietsen nog even door.
Even boven Odense moet een adres zijn waar we in de tuin van iemand kunnen slapen, volgens 'Overnatning i det fri'. Maar die iemand is niet thuis. Eind van het liedje: Odense.
Cabinn hotel. 100km.

 
Dag 11: Kølstrup Kirke

Net na Nyborg overnachten we weer op een adresje uit 'Overnatning in det fri'. Nummer 667: Kogsbølle ved Nyborg. Een heel rommelige en vieze plek. Volgens het boekje is er een douche, maar Jop ontdekt dat het geen warme is. Er is een kraan voor drinkwater en als daar een tuinslang aan gekoppeld wordt, is er een douche. Koud!
Het toilet is bijna vol, dus dat is minder prettig (netjes uitgedrukt).
Etenswaren moeten in een houten kast, poesvrij opgeborgen. 59,9 km gefietst.


Dag 12: We zijn snel weer op weg. We voelens ons fit en het toilet werd ons te vol, bah.
 

Hesselagergård





We fietsen vandaag tot Svendborg op Fyn, daar verlaten we via de brug het eiland om eerst naar Valdemars Slot op Tåsinge te fietsen.


Het slot zelf hebben we niet gefotografeerd. Er stond teveel voor aan partytenten etc. dat een goede foto maken onmogelijk maakte. Maar de andere gebouwen waren des te fotogenieker.


We slapen in Simmerbølle op Langeland bij wederom een adresje uit 'Overnatning i det fri' alleen een totaal andere dan vorige nacht. Nummer 724 is wel een aanrader. Schoon, netjes, hartelijke ontvangst.
Aanvankelijk zijn wel alleen, maar even later komen er nog twee fietsers bij. Ruimte zat.
80 km gefietst.

Dag 13: We stuiven over Langeland en dan staan we al bij de veerboot bij Spotsbjerg waarvanuit we Langeland zullen verlaten om over Lolland te gaan fietsen. We willen 'afbuigen' om Duitsland weer in te gaan via Rødbyhavn-Puttgarden.
De fietstocht over Lolland wordt een vrij functionele. Niet de schilderachtige weggetjes, maar even flink doortrappen.

Fehmarn afkomen was eerst even lastig, we hadden namelijk geen kaart. Onhandig. De fietsroutes lieten ons aardig omfietsen, maar het was wel veiliger dan langs de autoweg.

Uiteindelijk stoppen we in Großenbrode, na 80,4 km. Het maakt ons niet meer uit dat het een seizoenplaatsen-caravan camping is. Het is er een, het is netjes en er zijn restaurants in de buurt. Tent opzetten, douchen en dan komt de ontspanning weer terug. Het is hier zo gek nog niet. Het is hier zelfs heerlijk rustig. En dat voor een badplaats.
We vinden een Grieks restaurant dat erg gewild is, want we moeten lang wachten op een tafeltje.
Dat is niet erg, we wachten gewoon en ruiken de lekkere geuren die voorbij komen.
We zijn op vakantie, we hebben geen haast.
De maaltijd is het wachten waard. Eenvoudig, maar zeer smakelijk.
 



Na het eten lopen we nog even langs het strand, over de pier (betreden op eigen risico, haha) en genieten we van het mooie licht. Dit is onze laatste kampeeravond! Morgen slapen we in Lübeck. We hebben afgesproken 1000 km te willen 'wegfietsen'. Dat gebeurt morgen. We fietsen richting Lübeck en zodra we de 1000 km hebben gehaald fietsen we naar een stationnetje om de trein naar Lübeck te nemen. Dan hebben we nog tijd om Lübeck te bekijken.
Eerst nog even langs de vergane glorie van Großenbrode wandelen.

Dag 14:
We zitten weer op tijd op de fiets. Op weg naar Lubeck. We hebben nog steeds geen kaart, maar we hebben wel op een bord gezien dat er een fietsroute ongeveer langs de kust de goede kant op gaat. Prima! Het is wederom een fijne fietsdag. Nog steeds zonnig en warm. Aanvankelijk fietsen we redelijk dicht langs de kust, later wat meer het binnenland in. Op de GPS houden we in de gaten of we 'er' al zijn. 996 km, nog 4... En dan opeens 1000 km! In 14 dagen 1000 km, daar zijn we best een beetje trots op.
We pakken de trein in Haffkrug, op ca. 6 km na ons 1000 km punt, die ons vlot naar Lübeck brengt. We hebben ca. 67 km gefietst vandaag.

In Lübeck vindt Jop snel een kamer in het Park Inn by Radisson, dicht bij het station en dicht bij het centrum. De fietsen kunnen we er veilig stallen, de deuren gaan uit zichzelf open wat best lekker is als je alle bagage van je fiets in de armen hebt, en er is een ruime lift.

Na de douche gaan we de stad in, aanvankelijk om een stadswandeling te maken in deze grote Hanzestad, maar al rap ploffen we op een terrasje aan het water. We proosten op deze goed geslaagde fietstocht, onze langste tot nu toe. En het smaakt naar meer!

In die veertien dagen zijn we ook tot de conclusie gekomen dat de Santossen een erg goede koop zijn, Manon op zoek gaat naar een lichter matje en de MSR Stormking een erg fijne tent is, maar eigenlijk wat zwaar. Dus als alles mee zit gaan we volgend jaar met een nieuwe tent fietsen. En met een nieuw matje. En de santossen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten